Jaké to je být obchodním zástupcem pro Solidsun

Jaké to je být obchodním zástupcem pro Solidsun

14.06.2022
Reference
Jaké to je být obchodním zástupcem pro Solidsun
Obchodní zástupci jsou nedílnou součástí naší společnosti. Seznamte se s jejich běžným pracovním dnem. Obchodní zástupce společnosti Solidsun Pavel Jaša popsal svůj běžný pracovní den i zážitky plynoucí z jeho pozice.

Obchodní zástupci jsou nedílnou součástí naší společnosti. Seznamte se s jejich běžným pracovním dnem. Obchodní zástupce společnosti Solidsun Pavel Jaša popsal svůj běžný pracovní den i zážitky plynoucí z jeho pozice.

Popište nám svůj běžný pracovní den

Ráno se snažím odpovědět na emaily. V případě, že se jedná o záležitost týkající se více odborností, rozesílám dotazy a žádosti o informace. Ráno odstartuji kontaktováním nových klientů, abych je již v podvečer neobtěžoval a měl podklady pro zpracování nabídek na následující dny. Během dne si telefonicky nebo e-mailem domlouvám schůzky a to tak, aby se nacházely v podobné lokalitě a synergii s ostatními záležitostmi, které musím zařídit.

Večer se soustředím na náročnější nabídky, kreslím geometrické rozložení panelů na střeše, připravuji se na schůzky nebo tisknu podklady, které si procházím, abych byl na následující den dobře připraven.

Dovedl byste popsat 3 základní výhody, podle kterých se klient nakonec rozhodne pro společnost Solidsun?

Tuzemská firma ze severní Moravy probouzí sympatie českých zákazníků, z tohoto důvodu v nás lidé vkládají důvěru. Dalšími faktory by mohla být technická zdatnost obchodního zástupce, dosah servisu, velikost firmy a počet realizací, o kterých se můžete dozvědět více na webových stránkách.

Jaké jsou nejčastější otázky, které vám klient pokládá?

Tak mezi nejčastější dotaz samozřejmě patří: "Jaká bude návratnost investice?" Vždy se snažím vysvětlit, že nejde o výdělečnou činnost, nýbrž o úsporu výdajů. Nevím, jaká bude hodnota elektrické energie za několik let.

Další logicky plynoucí otázkou je: "Co když budu mít přetoky?" V takovém případě nabízím řešení jako např. změnu dodavatele, výměnu baterie, wattrouteru nebo bojleru.

No a pak přijdou na řadu také dotace a soběstačnost v podobě otázek "Kdy se vrací dotace a proč musí napřed celé zaplatit a dotaci dostanou až poté?" a Budu zcela soběstačný? Odpovídám ukázkami grafů, které vyobrazují, kolik FVE vyrobí v zimě a kolik v létě, nebo uvádím příklady spotřeby domu s tepelným čerpadlem.

Zaskočila vás nějaká otázka na obchodní schůzce? Podělte se o ní

Momentálně si nevzpomenu na žádnou konkrétní otázku. Obecně pokud se jedná o elektrikáře, kteří chtějí komunikovat na odborné úrovni, upřímně říkám, že na to ve firmě máme odborníky, které rád s někým zkontaktuji.

Popište nám, jak probíhá vaše obvyklé jednání.

Na každé jednání se předem připravuji, nastuduji si celou situaci a připravím potřebné podklady. Při setkání se snažím být usměvavý, empatický a celkově spět k navození přátelské atmosféry. Všímám si detailů v okolí, pokud je pěkně střižená tráva, ptám se na automatickou sekačku a zavlažování, případně jak takového pažitu dosáhli, pochválím výhled na hory, tichou lokalitu nebo také hezkého psa.

Napřed začínám s obhlídkou střechy a okolí, procházím kabelové trasy, hledám nejlepší místo pro technologii a chválím klienta za dobré rady a doporučení.

Někdo je připraven se spoustou dotazů, na které trpělivě odpovídám. Pokud nemá klient o FVE absolutně žádné informace, spustím naučený monolog zahrnující informace od tavení křemíkového ingotu Czochralského metodou, přes ethylvinylacetátovou fólii a její degradaci přes asymetrii, až po čtyřkvadrant a dotaci. Jednání většinou trvá hodinu.

Jsou nějaké problémy, obavy či dotazy, které s vámi klienti řeší opakovaně?

Pokud vše dobře vysvětlím, většinou ne, až na vyloženě odborné věci. Třeba několikrát vysvětluji, proč stačí baterie 3 x H2 a nestačí 3 x H1, důvod si většinou nikdo nepamatuje :-D

Pojí se s vaší prací nějaká vtipná situace?

Napadá mě včerejšek, kdy mi volal klient, který se představil jako Marek Tachter (jméno upraveno redakcí). Už dvakrát jsem od ledna 2020 aktualizoval nabídku pro svého klienta jménem Mirek Pachter a myslel jsem si že je to on, hned jsem na pana Tachtera rozšafně spustil: „Tak už jste si to rozmyslel? To je cena elektřiny, že? Myslím že napotřetí už to dáme! “ Klient znejistil a nevěděl, co odpovědět. V tu chvíli mi došlo, že mluvím s někým úplně jiným, příště takové intermezzo raději vynechám. Ale všechno dopadlo dobře :-)

Vzpomněl jsem si ještě na září 2019. Dostal jsem klienta z Vlašimi, dodnes na něj vzpomínám. Telefonuji, na druhé straně zcela zmatený pán. Vysvětluji, že jsem dostal kontakt z jeho webové poptávky a že mu rád zpracuji nabídku na FVE, na konci mého monologu se ozvalo: „Ale já sháním mlýnek na kávu!” V tu dobu jsem zatím netušil, že jsem opsal chybně telefonní číslo. Za nějakou dobu mi volal neznámý kontakt, který se představil jako onen kontakt z Vlašimi poptávající FVE. Nakonec se vše vyjasnilo a fotovoltaika byla úspěšně prodána.

S jakým typem klientů se setkáváte?

Jelikož neprodáváme „housku na krámu“, ale celkem drahou záležitost, tak se jedná o chytré a vzdělané lidi s přehledem nejen o technice. Naši klienti dlouhodobě plánují, zvažují investice v časovém horizontu, dívají se do budoucnosti, a často jsou to lidé se zájmem o životní prostředí.

Navíc díky tomu, že jednám z 99 % s lidmi z doporučení, setkávám se s lidmi se zaměřením již přímo na investici do FVE.

Co vše si připravujete na schůzku s klientem?

Většinou si rozkresluji panely, jednak ať mám jistotu, že se na střechu vejdou a také proto, že klienti rádi vidí, jak budou na střeše vypadat. Tisknu tedy geometrické rozmístění, tisknu nabídku a beru sebou dotazník „Předběžná specifikace FV elektrárny“, na kterém mám všechny informace z prvního telefonátu. Mám aplikaci Sermateca, SEMS, TIGO, které se snažím demonstrovat. Využívám také aplikaci Kompas a aplikaci na měření sklonu. V autě mám otevírací prostředek na rozvaděče, metr, laserový metr a dron.

Máte nějaký „profesní rituál“, bez kterého by vaše práce nebyla úspěšná?

Ráno si dopřeji kávu, zapnu počítač a pracuji, vyloženě rituál nemám. Na každou schůzku přijíždím alespoň o 15 minut dříve, zaparkuji za rohem a znovu si v rychlosti pročtu podklady.

Co vás baví nejvíce na práci ve vašem týmu?

Fotovoltaice se věnuji od roku 2007, rád se učím novým věcem, interesují mě moderní technologie a nacházím perspektivu v produktu, který prodáváme. Líbí se mi, že je má práce smysluplná a přínosná pro klienty. Ani bych neřekl, že je to týmová práce, občas si s kolegy zavoláme, debatujeme nebo vzájemně zjišťujeme informace, jinak jsme v podstatě samotáři.

Dokážete říct, čeho si ceníte nejvíc na práci?

Nejspíš se budu opakovat, smysluplný moderní produkt, o který je zájem a má přínos pro lidi. Těší mě, když klient zavolá a řekne: „Pane Jaša, šlape to perfektně“. Dále kontakt s lidmi, komunikace, variabilita, možnost práce v terénu, finanční ohodnocení výsledků a momentální stabilita na trhu s fotovoltaikou. Zažil jsem dvakrát úplný konec oboru, poprvé z technických důvodů a podruhé kvůli zrušení dotací. Doufám, že současná situace vydrží.

Jak navrhujete klientovi fotovoltaiku?

Krásná otázka. Jako sobě. I z toho mám obrovskou radost, vyzpovídat klienta, zjistit jeho záměry do budoucna, umět poradit a postavit nadčasovou FVE. Již několik klientů, kteří si chtěli rozšířit původní baterie Pylontech H48050, děkovalo, že jsem je tehdy přesvědčil o koupi BMS SC 1000. Nyní mohou jen rozšiřovat a nemusí kromě baterií kupovat nic nového. Některé klienty zvu k sobě domů na exkurzi, osobní vizualizace a zkušenost zaručí větší důvěru v produkt. Nedávno jsem pozval čtyři klienty z Havlíčkova Brodu, kteří cestovali několik hodin jen za tímto účelem. Z návštěvy jsem si odnesl dvě smlouvy.

V Solidsun pracujete už přes tři roky. Co je ten hlavní důvod, proč pracujete pro Solidsun?

Stabilní firma, příjemný kolektiv, dobré finanční podmínky a hlavně kvality našeho majitele, který je nejen skvělý člověk, ale také velký odborník a vizionář, říkáme mu náš „Steve“.

Chcete se také stát obchodním zástupcem společnosti Solidsun? Zašlete nám svůj životopis na e-mail kariera@solidsun.cz. Případně se podívejte na aktuálně vypsané pozice.